Æblekage

Det er søndag og det har regnet hele dagen. Det har dog ikke forhindret mig i at samle æbler for jeg havde sådan lyst til æblekage. Det har det med at gribe om sig og jeg fik da også hurtigt lavet dej til æblekanelboller og selvfølgelig også lidt juice.
Juicen lavede jeg af æbler, frisk ingefær og lidt citron. Vi har et citrontræ som bærer citroner hele året og de smager og dufter helt forrygende. Denne kombination er en af mine ynglings og jeg fik lavet en lille liter idag. Det rækker nok til et par dage og at lave sin egen juice er en god og lækker måde at få brugt sine æbler på.





Æblekagen er lavet af vaniljekogt æblegrød  lagt lagvis med knuste makroner, toppet med flødeskum og et par klatter af min nylavede æblegele.

Æblegrøden blev lavet således:

1 kg skrællede æbler skåret i små stykker
En lille smule vand og næsten ingenting
En tsk. vaniljepulver eller 1/2 stang vanilje

Koges ved svag varme til en passende konsistens og smages herefter til med ca. 1/2 dl rørsukker.




Opskriften på æblekanelbollerne findes her